Opis usług z obszaru zarządzania alokacją i cenami towaru oferowanych przez BinCode
Polityka i strategia cenowa to działania, które pozwalają ustalić ceny równowagi dla wszystkich towarów oferowanych przez sprzedającego tak aby były one akceptowane zarówno przez sprzedającego jak i kupujących w sposób pozwalający na efektywne prowadzenie biznesu w dłuższej perspektywie.
Polityka cenowa to zbiór zasad, którymi kieruje się sprzedawca podczas ustalania cen produktów. Zazwyczaj są to nadrzędne zasady dla całego przedsiębiorstwa. Istnieje wiele różnych polityk, przy czym za najważniejsze uważa się:
Zazwyczaj nie stosuje się jednej polityki, tylko wybiera wiodącą i wspierającą, przy czym ta wspierająca często jest wykorzystywana w określeniu strategii cenowej (czyli np. decyzji czy "zaokrąglamy" w górę czy w dół). Polityka cenowa powinna pozwalać na realizację istotnych celów biznesowych całej firmy takich jak wzrost zysku, sprzedaży czy stworzenie bądź utrwalenie wizerunku marki. Czasami błędnie zalicza się do polityki cenowej koncentrację na wizerunku firmy przez finansowy pryzmat struktury asortymentu (towary luksusowe vs. produkty powszechne).
Strategia cenowa zazwyczaj postrzegana jest jako zbiór zasad wspierających, które pozwalają na lepsze realizowanie globalnej polityki cenowej. Jest to działanie bazujące na krótszym horyzoncie czasowym (decyzje podejmowane są szybciej). Zazwyczaj odbywa się to poprzez modyfikowanie ceny (w górę bądź w dół) wyznaczonej wcześniej na bazie polityki w sposób wskazany prez strategię. Najważniejsze strategie to:
Podobnie jak w przypadku polityki można stosować jednocześnie więcej niż jedną strategię cenową.
Nawet najlepiej wyznaczone ceny po wprowadzeniu towaru do sprzedaży mogą okazać się niewłaściwe z punktu widzenia celów biznesowych. Zazwyczaj objawia się to mniejszym popytem w stosunku do założeń budżetowych. Aby uniknąć sprzedaży utraconej stosuje się obniżki cen, które powinny zwiększyć popyt. W niektórych przypadkach, zazwyczaj wtedy, gdy przeceny na część towarów musiały by być zbyt wysokie by uruchomić popyt w odpowiedniej wysokości, zamiast tego można zastosować akcje promocyjne więżące np. tańszą sprzedaż ze sprzedażą artykułów w cenach regularnych (pierwotnych, podstawowych).
Usługa, którą oferujemy, polega na bieżącej analizie sprzedaży oraz stanów magazynowych czy sklepowych i porównywaniu ich z założeniami budżetowymi i celami biznesowymi firmy. Na tej podstawie następuje sugerowanie optymalnych zmian cen (mówimy o zmianach w dół, choć formalnie automatyczne algorytmy AlgotiQ mogą sugerować wzrosty). Algorytmy uwzględniają przynajmniej poniższe przesłanki (w opisie pomijamy szczegóły techniczne np. nieliniowe zależności, sprzężenie zwrotne między zdarzeniami czy inne zdarzenia będące know-how firmy):
W praktyce optymalne planowanie cen bieżących pozwala na:
Opisana usługa jest dopasowywana do biznesu każdego klienta w sposób indywidualny. Dostawcą usługi jest BinCode, doradca logistyczny.