Publikacje firmowe

Jak działa usługa AlgotiQ

Mamy stronę WWW z opisem produktu, mamy własnoręcznie stworzoną prezentację z opisem tego jak działa nasza usługa, którą nazywamy „inżynierską”, mamy prezentację „marketingową” przygotowaną przez niezłą agencję PR. A mimo to klienci i znajomi ciągle powtarzają pytanie: A tak właściwie to jak działa ta Wasza usługa ... czy możesz tak po ludzku, dla laika, opowiedzieć co Wy robicie? Spróbujemy w tym wpisie przybliżyć tą kwestię bez używania trudnych słów.

Dla kogo jest ta usługa

Podstawą działania AlgotiQ jest algorytmiczne wsparcie decyzji związanych z zarządzaniem przepływem i sprzedażą towaru. W dalszej części opiszemy kwestie skuteczności i efektywności działania naszych algorytmów, na początek najważniejszą kwestią jest to, że obszerność tego czym się zarządza musi być DUŻA! Dużo towarów, dużo lokalizacji bądź dużo zdarzeń, które trzeba objąć procesem decyzyjnym. Działanie naszej usługi staje się sensowne gdy firma ma (lub współpracuje z taką siecią) kilkadziesiąt lub więcej sklepów stacjonarnych i sprzedaje w nich przynajmniej kilka tysięcy indeksów (poprzez indeks rozumiany jest konkretny produkt czyli np. jakiś model bluzki w określonym kolorze i rozmiarze, jakiś garnek czy patelnia o jednoznacznie zdefiniowanym wykończeniu i rozmiarze czy konkretny rodzaj lekarstwa w dokładnie opisanej dawce i ilości sztuk w opakowaniu). Inny przypadek to sieć hurtowni bądź magazynów. Tu wystarczy, że tych magazynów jest kilka w różnych regionach kraju, a liczba aktywnych indeksów (takich, które zanotowały choć jedną transakcję w miesiącu) przekracza kilkanaście tysięcy, by AlgotiQ umiał się rozpędzić. Podobnie ze sklepem internetowym – wystarczy, że mamy w nim kilka tysięcy aktywnych indeksów, żebyśmy mogli sensowne zastąpić ludzkie decyzje automatycznymi sugestiami.

Czemu tak bardzo podkreślamy słowo DUŻO

Z wielką przykrością muszę stwierdzić, że nie ma nieomylnych ani ludzi, ani maszyn. Jeśli weźmiemy pod uwagę sztuczną inteligencję, sieć neuronową, maszynowe uczenie czy naszą nieliniową heurystykę każda z nich popełnia czasem błędy. Jednak istnieje zasadnicza różnica między błędami popełnianymi przez człowieka, a błędami popełnianymi przez systemy informatyczne. Otóż w miarę wzrostu liczby decyzji, które musi podjąć człowiek udział błędów w podjętych decyzjach rośnie! Jeśli ma podjąć w ciągu dnia decyzję o zakupie 10 produktów to prawdopodobnie nie pomyli się ani razu, albo pomyli się 1 raz. Przy 100 produktach pomyli się 20 razy, a przy 10 tysiącach produktów 3 tysiące razy. Z systemami informatycznymi jest zupełnie inaczej. Najgorsze mylą się zawsze tak samo, czyli jeśli pomyliły się 3 razy na 10 przypadków to pomylą się też 3 tysiące razy, na 10 tysięcy przypadków. Jednak znacznie częściej zachodzi sytuacja, w której system samouczący pomyli się 5 razy przy próbie decyzji o zakupie 10 produktów, 30 razy przy 100 produktach ale tylko 500 razy przy 10 tysiącach. Dlaczego? Po pierwsze systemy automatyczne się nie męczą. Po drugie – im więcej przykładów pokażemy systemowi automatycznemu tym łatwiej wyciągać mu poprawne wnioski. Uzasadnień potwierdzonych naukowo jest wiele. Takie najbardziej oczywiste to spadek możliwości przeuczenia systemu samouczącego się przy wzroście liczby danych uczących i dywersyfikacja ryzyka. A miałem nie używać trudnych słów ... obiecuję więcej nie będę! Zwracam przy tym uwagę, że firma BinCode (będąca dostawcą opisywanej usługi) zajmuje się również indywidualnymi projektami logistycznymi i realizujemy tam również projekty, które nie spełniają kryterium wielkości wymagane przez AlgotiQ.

To co w końcu robi AlgotiQ

W największym skrócie AlgotiQ automatyzuje decyzje albo wspiera ludzi w podejmowaniu decyzji, jeśli trzeba podjąć ich bardzo dużo, bądź w bardzo krótkim czasie. Jakie decyzje może wesprzeć nasz algorytm? Podkreślamy, że nasz system to nie jest pudełko, które można kupić i uruchomić w kilka dni (czy nawet tygodni) na podstawie prostej instrukcji. Musimy go dostosować do każdego klienta i do specyfiki jego biznesu. Nie oznacza to oczywiście, że możemy zautomatyzować każdy proces. Jednak w obszarze zarządzania przepływem towaru bez większych opóźnień możemy rozpocząć wsparcie w następujących obszarach:

  • alokacja towaru w sieci sklepów – decyzja ile i jakiego towaru wysłać do konkretnego sklepu w sieci sklepów (i jak nim zarządzać w późniejszym okresie), włącznie z decyzjami o przesunięciu towarów między sklepami, ich wycofaniu czy wsparcie przepływem produktów w ramach strategii omnichannel
  • zarządzanie przecenami i akcjami promocyjnymi – wsparcie wyznaczenia momentu jak i wartości przeceny czy sposobu przeprowadzenia akcji promocyjnej zarówno w sieci sklepów stacjonarnych jak i e-commerce
  • podpowiedzi dla klientów sklepów internetowych – generowanie sugestii typu „sprawdź ten towar, powinien również Ci odpowiadać” nie na podstawie ruchu na stronie a na podstawie rzeczywistego podobieństwa towarów (ta usługa nie ma jeszcze uruchomienia produkcyjnego)
  • zamówienia u dostawców – wczesne wyłapywanie hitów sprzedażowych bądź automatyzacja zamówień u dostawców w sklepach o dużym i mocno zmiennym ruchu, np. w sklepach internetowych
  • zarządzanie zapasami w magazynie – kontrola stanów magazynowych pod kątem optymalnego wypełnienia sieci magazynów jak i zarządzania produktami zalegającymi nawet w pojedynczym magazynie i sposobu ich czyszczenia, aby zapewnić właściwy poziom rotacji zapasów i minimalizację kosztów ich utrzymania

Poza opisanymi przypadkami jesteśmy gotowi podjąć się innych działań związaną z automatyzacją masowych decyzji biznesowych.

Co zyskuje klient

Użytkownik naszej usługi może zaobserwować pozytywne efekty związane z wykorzystaniem AlgotiQ w dwóch obszarach: operacyjnym i strategicznym. Klasyczne zyski w obszarze operacyjnym to na przykład możliwość wcześniejszego wygenerowania dyspozycji kompletacji dla pracowników magazynowych. Dzięki automatyzacji alokacji towaru magazyn, który rozpoczyna pracę o godzinie 6 rano może od razu zacząć przygotowanie dotowarowania sklepów na podstawie sprzedaży z dnia poprzedniego. Jeśli sklepy pracują w trybie tak zwanym on-line, czyli centrala na bieżąco wie co sprzedają sklepy takie dotowarowanie można zrobić na podstawie sprzedaży z dnia bieżącego. W skrajnym przypadku towar, który wyprzedał się ze sklepu np. do godziny 15-stej może dotrzeć jako jego uzupełnienie już następnego dnia przed otwarciem sklepu. Podobnie wycofanie ze sklepu można zlecić na tyle wcześnie rano, aby zdążyć przygotować zwrot ze sklepu przez pojawieniem się kuriera.

Efekty strategiczne to na przykład wzrost sprzedaży ilościowej i wartościowej (wynikający ze zmniejszenia sprzedaży utraconej) przy tej samej wielkości budżetu zakupowego. W odniesieniu do sklepów z branży fashion na podstawie własnych doświadczeń i deklaracji międzynarodowej konkurencji można oczekiwać wzrostu sprzedaży ilościowej do 10% a wartościowej nawet do 15% (co wynika z tego, że lepiej sprzedający się towar jest później przeceniany). Dzięki lepszej sprzedaży można zmniejszyć wielkość zapasów na koniec sezonu (czyli towaru który się nie sprzedał i raczej się już nie sprzeda ze względu na zmiany w modzie) w skrajnych przypadkach nawet do 30%. Wartości te przekładają się na klasyczne wskaźniki związane z zarządzaniem firmą takie jak marża czy wiekowanie zapasów, które oczywiście się poprawiają.

Co to znaczy, że AlgotiQ to usługa

Większość systemów służących do wsparcia zarządzania firmą takich jak ERP, WMS, TMS czy CRM są dostarczane klientom jako produkty do użycia przez klienta. Wdrażając takie oprogramowanie firma będąca ich użytkownikiem musi zapłacić za licencję związaną z posiadaniem tego produktu, za działania dostosowawcze do specyfiki firmy oraz za wsparcie w uruchomieniu produktu. Jeśli po uruchomieniu systemu w firmie następują zmiany w sposobie jej pracy dostawca musi zmodyfikować swoje oprogramowanie i ponownie wesprzeć uruchomienie nowej wersji. Wszystkie operacje na tak wdrożonym oprogramowaniu wykonują pracownicy firmy, która zakupiła i wdrożyła dany program.

Z AlgotiQ jest inaczej. Klient tej usługi nie kupuje programu, tylko decyzje związane z zarządzaniem swoim towarem. W związku z tym nie musi płacić ani za licencję, ani za modyfikacje algorytmów pod kątem swoich potrzeb, ani potem za ewentualne zmiany algorytmów związane ze zmianami struktury firmy czy sposobu pracy. Jedyną opłatą jest stała miesięczna płatność za dostarczanie decyzji. Warto zwrócić uwagę, że kupując program typu ERP czy WMS klient również jest obciążany stałą miesięczną opłatą związaną z nadzorem help-deskowym. Dodatkowo ponosi coroczną opłatę związaną z odnowieniem licencji, wynikającą z konieczności rozwoju produktu, który posiada. Na tym tle sposób opłaty za AlgotiQ wydaje się być dość atrakcyjny.

Podsumowanie

Poniższy tekst to kolejna już próba przybliżenia tego co to jest AlgotiQ (artykuł Automatyzacja zasilania sieci sklepów detalicznych opisuje ten temat w inny sposób). Mam nadzieję, że ten jak i inne nasze firmowe publikacje pomogą zrozumieć istotę naszej usługi. Sugeruję regularne zaglądanie na naszą stronę, gdzie będą pojawiały się kolejne wpisy przybliżające działanie naszego produktu.


Zapraszamy również do przeczytania najczęściej zadawanych pytań na temat usługo AlgotiQ.





Ocena artykułu

Dotychczasowa ocena: 4.66/5
Liczba ocen: 3

1 2 3 4 5